Sunday, May 23, 2010

Di manakah keadilan Allah

Sejak 2-3 hari ni pelbagai peristiwa yg menjadi tarbiyah buat diri ini. Walaupun sedih setelah  mendapat berita bahwa ana perlu extent 1 sem lagi, tapi ana merasakan ada manisnya di situ. Kata sahabiah, "sabar sikit je lagi". Tarbiyah langsung dr Dia menjadikan ana lebih memandang luas tentang konsep kehambaan pada-Nya. Pernah tak para sahabiah sekalian merasai perkara yg sama. Bagi ana untuk menjadi pilihan ALlah bukan senang tp apa yg penting target kita utk menjadi kekasihNya sentiasa ada dlm diri.

      Ana nak bawakan beberapa kisah menenai keadilan Allah. Sebelum tu nak ana tanyakan ada sahabiah sekalian, pernah kita mengungkap kata2 seperti.."Kenapalah aku sentiasa diuji macam ni?Apa salah aku?" atau kita pernah terdetik dalam diri, "Ya Allah, aku tak tertahan lagi dengan semua ini" atau juga kita pernah sehingga berdoa yg bergini, "Ya Allah, jika mati itu lebih baik buat diri ini maka matikanlah hambaMu ini"...nauzubillah. Kalau ada dianara kita pernah melakukan seperti cth di atas better lah utk cepat2mintak ampun pada NYa. Rasanya semua org sudah memahami kenapa Allah menguji kitakan? Allah menguji pada titik lemah kita utk menilai setakat mn iman kita padaNya dan dalam masa yg sama utk meng'up grade' level kita sebagai hambaNya..

      Sebelum tu ana nak bercerita apa yg berlaku pada hari ni. Sepanjang petang ni ana study di masjid dan seperti biasa ana ambil 'port' biasa ana utk mentelaah. Arini ujian bagi ana adalah ut melawan mengantuk dalam diri. Sempat ana menggosok siap baju utk pergi exam esok. Tiba2 datang seorg perempuan india muslim mengadu akan kesusahan hidupnya. Anak2 dan suaminya sedang mendapatkan rawatan keran penyakit TB @ Tuberculosis (batuk kering). mendengar ceritanya sayu ana rasakn dlm diri. Even byk dugaan dia hadapi sejak 3 tahun memeluk islam masih menguatkan dirinya utk terus bertahan. Ana membantu sekadar yg mampu. Sempat ana bertanya bagaimana boleh tersentuh dengan islam. Katanya, saya suka tengok org islam ramai2 datang solat tarawih..Subhnallah, hidayah itu datangnya dgn pelbagai cara. Semuanya bergantung pada diri utk berusaha @ tidak.

    Ana nak bawa kan kisah yg di kongsi oleh seorg akhwat pada ana tentang keadilan Allah.kalau tak salah  ceritanya bermula apabila ada seorg pemuda bertanyakan kepada gurunya "di manakah keadilan Allah". Maka gurunya meminta pemuda itu utk bertapa di sebuah sungai. Maka laksanalah pemuda ini dengan patuhnya.

     Ketika sedang duduk di tepi sungai itu, pemuda itu terlihat seorg pemuda sedang menunggang kudanya menuju ke seberang sungai sana utk singgah minum air. Setelah itu dia penunggang kuda itu beredar dari situ. Setelah beberapa minit datang pula seorg budak utk meminum air sungai itu juga. Sebelum budak itu beredar dia terjumpa kantung berisi duit yg ditinggalkan oleh penunggang itu dan membawa kantung itu pergi. selang beberapa saat datang pula seorg tua yg buta utk meminum air sungai itu juga. Sedang si tua itu minum, dtg penunggang kuda itu kembali mencari kantungnya yg tercicir di situ. Apabila melihat si tua di situ maka penunggang kuda itu menuduh si tua lah yg mengambil kantungnya. Apabila si tua yg tidak tahu menahu itu pun menafikan lah apa yg dituduh oleh penunggang kuda itu. tanpa berfikir panjang terus diapncungnya si tua itu tanpa belas kasihan.

    Penunggang kuda itu terus menuju ke dalam hutan supaya tidak diketahui oleh sesiapa. Sewaktu menunggang di dalam hutan itu, dia terlihat sekujur mayat terdampar di tepi pokok dan dalam beberapa saat datang org2 kampung mengerumun kudanya. Org2 kampung menuduh bahawa dia lah yg membunuh kerana dia seorg sahaja yg disuspek berkelian disekitar kawasan hutan ini. Tanpa sempat berhujah , akhirnya penunggang itupun dibunuh.

    Apabila di 'flash back' peristiwa ini dapatlah diketahui pemuda petapa sungai ini bahawa si tua yg buta ini masa mudanya pernah membunuh org dan si penunggang ini pernah mencuri duit di rumah keluarga budak itu. maka atas keadilan Allah mereka semua mendapatkan hak mereka kembali atas apa yg telah mereka kerjakan sebelum ini.

so, bagaimana pula dengan pembaca sekalian.Apa ibrah yg antunna dapat dr kisah ini?Hopefully kita dapat amik pengajaran dr kisah ini kan...Mungkin kekurangan, kesakitan @ penyeksaan yg kita hadapi sekarang mungkin kafarah dosa buat kita atas perkara yg kita buat masa muda2 dulu. Cuma fikir2kan...

p/s: doakan ana exam 24-25hb ini. ana nak buat yg terbaik!Aminn...

Friday, May 21, 2010

Sabar atau mengeluh?

Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.

"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu,tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku ? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."

Abu Hassan bertanya, "Bagaimana hal yang merisaukanmu ?"

Wanita itu menjawab, "Pada suatu hari ketika suamiku sedang menyembelih kambing korban, dan pada aku mempunyai dua orang anak yang sudah boleh bermain dan yang satu masih menyusu, dan ketika aku bangun untuk membuat makanan, tiba-tiba anakku yang agak besar berkata pada adiknya, "Hai adikku, sukakah aku tunjukkan padamu bagaimana ayah menyembelih kambing ?" Jawab adiknya, "Baiklah kalau begitu ?"

Lalu disuruh adiknya baring dan disembelihkannya leher adiknya itu. Kemudian dia merasa ketakutan setelah melihat darah memancut keluar dan lari ke bukit yang mana di sana ia dimakan oleh serigala, lalu ayahnya pergi mencari anaknya itu sehingga mati kehausan dan ketika aku letakkan bayiku untuk keluar mencari suamiku, tiba-tiba bayiku merangkak menuju ke periuk yang berisi air panas, ditariknya periuk tersebut dan tumpahlah air panas terkena ke badannya habis melecur kulit badannya. Berita ini terdengar kepada anakku yang telah berkahwin dan tinggal di daerah lain, maka ia jatuh pengsan hingga sampai menuju ajalnya. Dan kini aku tinggal sebatang kara di antara mereka semua."

Lalu Abul Hassan bertanya, "Bagaimanakah kesabaranmu menghadapi semua musibah yang sangat hebat itu ?"

Wanita itu menjawab, "Tiada seorang pun yang dapat membedakan antara sabar dengan mengeluh melainkan ia menemukan di antara keduanya ada jalan yang berbeda. Adapun sabar dengan memperbaiki yang lahir, maka hal itu baik dan terpuji akibatnya. Dan adapun mengeluh, maka orangnya tidak mendapat ganti yakni sia-sia belaka."

Demikianlah cerita di atas, satu cerita yang dapat dijadikan tauladan di mana kesabaran sangat digalakkan oleh agama dan harus dimiliki oleh setiap orang yang mengaku beriman kepada Allah dalam setiap terkena musibah dan dugaan dari Allah.
Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda dalam firman Allah dalam sebuah hadith Qudsi,: " Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang Mukmin, jika Aku ambil keksaihnya dari ahli dunia kemudian ia sabar, melainkan syurga baginya."

Begitu juga mengeluh. Perbuatan ini sangat dikutuk oleh agama dan hukumnya haram.
Kerana itu Rasulullah s.a.w bersabda,: " Tiga macam daripada tanda kekafiran terhadap Allah, merobek baju, mengeluh dan menghina nasab orang."

Dan sabdanya pula, " Mengeluh itu termasuk kebiasaan Jahiliyyah, dan orang yang mengeluh, jika ia mati sebelum taubat, maka Allah akan memotongnya bagi pakaian dari wap api neraka." (Riwayat oleh Imam Majah)

Semoga kita dijadikan sebagai hamba Tuhan yang sabar dalam menghadapi segala musibah.

Wednesday, May 19, 2010

Perpisahan yg sementara 1

15 April 201..

Allah celamatkan ummu,
Allah celamatkan ummu,
Allah celamatkan ummu iman,
Allah celamatkan ummu.
Canah aiwah umi!!!

Bahagia sungguh anak kecil itu menyanyikan lagu sanah Helwah buat 'umi'nya. Pelatnya semakin pekat. Sempat dia memberi ucapan.

Umi, aiyah nk jadi budak comel lagi solehah..heihik.umi jadi umi  yg baik....umi soleh...isteri soleh...

Wabillahit taufiq wal hiadayah.Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuuuh!

Scene 2.
Khairiah menyanyi lagi. Kali ni lagu ni ditujukn pada 'umi'nya dengan tujuan utk memujuk 'umi'nya setelah kelihatan 'berasap kepala' dengan keletahnya yg agak nakal.Ummu iman mendengar lagu yg ditujukan padanya dengan wajah yg masam mencuka. betullaj kata org bila jg anak ni perlukan kesabaran yg tinggi. Kalau tidak bukan saje berasap kepala, tebakar pun boleh jadi. Hehe..mari saksikan bgmn cara si khairiah memujuk 'umi'nya..

Bismillah.. umi wangi bau bunge orkid.umi wangi macam anggur...umi wangi lagi macam bunge melur...umilah ratu ati ku..umi aiyah suka matan cup..umilah ratu hatikku....hehee

 umi..bila aiyah takde, umi rindu2 aiyah selalu..aiyah rindu umi demi matahari...hehehe..tak lah, demi Allah. aiyah cayang umi becha..Muahh!

Tergelak ummu iman mendengarkan lagu anak kecil itu. Kepala yg berasap ni tiba2 bagai di curah air sejuk. Bgitulah kasih ibu. Senakal mana pun anaknya pasti akn dimaafkan..

Bersambung....

Inferiority complex

Each and every person has certain needs and desires, which he/she would like to fulfill. Many a times some of these needs become difficult to accomplish due to a number of reasons. This develops a sense of helplessness and makes the person feel powerless to a certain degree. When this happens, the individual is very likely to feel inferior.

This feeling of inferiority occurs in everybody, some time or the other. It is quite normal and natural to have this feeling. There is nothing wrong in it. There are times when an individual may be able to overcome the feeling of inferiority, but it may also be resurfaced once certain new needs develop.

According to Alfred Adler, the feeling of inferiority develops due to the innate human tendency of striving for superiority. Each and every individual strives for superiority. This tendency is so overwhelming that as soon as there is some obstruction that comes in between the person and his/her needs then he/she begins to feel inferior.

It is a blessing in disguise to feel inferior because in a way it can help to move forward in life. The striving for superiority makes sure that the person puts in all his/her effort and work harder to fulfill his/her needs and overcome the sense of helplessness and powerlessness. Thus, the striving for superiority causes inferiority as well as helps in overcoming it.

It is alright if there is some control over the feeling of inferiority and it occurs within a certain limit. The problem arises when it becomes too pervasive. When the feeling of inferiority occurs too often and becomes persistent, then it may lead the person to develop into inferiority complex.

Inferiority complex makes an individual feel worthless and instills within him/her a sense of hopelessness. The person begins to feel that he/she lacks certain qualities and is inferior to others with respect to those qualities. Due to an inferiority complex, the normal feelings of incompetence get exaggerated, which makes the individual feel that it is impossible to achieve goals and/or have certain abilities.

For instance, an average or below average student might try hard to score well in his/her examination. Due to his/her continuous failure in doing that he/she might feel inferior to others and think that it is impossible to compete with his/her peers, which in turn makes him/her feel worthless.

Inferiority complex may not necessarily develop in the context of specific tasks or goals. It may develop for more general or abstract things also. For example, a person might feel that he/she is not very good looking compared to others and this might become the cause for inferiority complex for that person.

Likewise, if a person is unable to make friends then that person might feel that nobody likes him/her and that he/she lacks the qualities of having good friends. Also, if a person, compared to others, is confused about his/her goals in life then he/she might begin to feel insecure and think that he/she is good for nothing. This continuous feeling can cause an inferiority complex.

Inferiority complex can become a menace for the individual and can lead to many other problems. The person might develop a feeling of inadequacy. He/she might also have disappointment, dissatisfaction, depression, fearfulness, shyness, self-pity, insecurity, loneliness, withdrawal, etc.

If inferiority complex becomes too overwhelming and lasts for a longer period of time, there is a possibility that it may engulf the person in such a strong way that it changes into superiority complex. Superiority complex is nothing but an exaggerated form of inferiority complex. When a person develops too much of inferiority complex, then it turns into superiority complex.

In superiority complex, the individual feels that a good way to overcome inferiority is to make others feel inferior and thus become superior. For this, the person might become arrogant and aggressive in his/her mannerisms. He/she might try to show off and indulge into too much of self-praise and bragging. The person might also try to bully others to gain a sense of satisfaction.

The person does all this in an effort to regain his/her lost self-worth. He/she tries to seek the attention of others and pretends to be something that he/she actually is not. The individual tries to convince and prove himself/herself as well as others that he/she is not inferior. He/she also tries to think of himself/herself as someone who is highly valuable and probably the best.

Such a person might seem to be very confident from the outside. He/she might appear to hold a very high opinion of himself/herself. But, this may not be the case in actuality. The person is just trying to hide his/her shortcomings and tries to overcome his/her excessive feelings of inferiority.

This attitude is perceived as obnoxious and rude by others. By getting into such behaviour, the person might also be making a fool out of him/her. Others begin to extremely dislike him/her and try to stay away. This further exacerbates the feeling of worthlessness within that person. It may also lead to more and more aggressive behaviour or even chronic loneliness and depression.

The best way to overcome inferiority complex, according to Adler, is compensation. If a person feels that he/she lacks in a certain ability, then that person can try to develop strength in some other ability. The individual can enhance such skills that make him/her feel good about himself/herself and develop self-confidence. In this way, the person feels that it does not matter if he/she lacks in an ability because he/she is very good in some other ability.

For instance, a person who feels that he/she is not good in studies can become good in sports. A person who feels that he/she is not good looking can become very good in studies and other intellectual tasks. A person who feels that he/she does not have a good speaking ability can develop good skills in writing or painting. In this way an individual can compensate his/her lack of ability by developing and enhancing some other ability.

Another way to overcome inferiority complex is to have a high level of self-awareness. A high level of self-awareness will enable the person to know himself/herself in a much better way. Due to this an individual can recognize his/her strengths and weaknesses and work accordingly. If the person realizes his/her strengths and true abilities, then there is no way that the person could develop an inferiority complex.

Many people become too much sensitive about what other people feel or think about them. They begin to worry a lot about how others see them. This is completely unnecessary and a waste of time. Rather than worrying about what others are thinking, it is much better to focus on what we want to do.

An individual knows himself/herself better and if he/she goes according to others then there is a possibility that the person might get into things in which he/she lacks proper ability. This may cause constant failures and eventually lead to inferiority complex.



Comparing oneself to others also does no good to the person. If a person is good in something that does not mean that another individual also has to be good in that. The individual might have his/her own strengths and should focus on that. Trying to ape others can be misguiding and lead to insecurity, which may further develop into inferiority complex.

The feeling of inferiority can be a good thing for an individual until and unless it is not exaggerated. Inferiority complex is obviously something that can cause a lot of troubles to a person.

The longer inferiority complex stays the worse it gets. Therefore, a person should do his/her best to overcome it once he/she develops it. Rather than overcoming it would be much better if an individual uses his/her thought processes in an appropriate manner and try to dissociate himself/herself from inferiority complex as much as possible.


 Dipetik dr blog saif. Tq saif.

Adakah rahmat @ ujian?

salam'alaik, 

Asif jiddan kepada pembaca setia ana. Dah lama ana tak up date sejak last exam ana. Bukan apa perlukan mood yg tenang utk cerita perkembangan semasa baik diri mahupan hidup di sekitar ana. utk pengetahuan ana perlu reseat exam ana pada 24-25hb ni. exam ni sangatlah penting utk menentukan masa depan ana. Walakin, tidaklah yg lebih utama dari ujian Allah bg hambaNya utk mendapat kelayakan ahli syurga @ neraka..erm, bagi ana exam ni penting utk tentukan samada ana blh grad pd tahun ni juga. Ana ada misi target yg lebih besar lagi selepas ini. ana xkan sia2kan pengalaman sepanjang mcari ilmu Allah di kampus hijau ni.

Bercerita sepanjang 3 minggu masa yg diberi utk buat persiapan yg lebih mantap lagi, ana melalui satu pengalaman di mana ana mula mengenal pasti siapa diri ana yg sedang menaip ini. Beberapa org lecturer ana luahkan rasa terkilan ana apabila result keluar. Ramai yg menghulurkan tangan utk membantu. Apa yg sangat terkesan bg ana apabila ana bertemu dgn seorg prof yg sudahpun naik haji ni. Kepadanya ana tanyakan bgmn utk ana improve utk exam kali ni. Bila dia tanya "u ni ada inferior complex ya? Ana agak terkejut dan mula berfikir. "Erm prof, nampak sangat ke saya ni macam tu? Prof menjawab, "saya ni dah jumpa ramai student. saya dapat rasa ada aura negative pd u ni" 

Ya benar, ana pernah ada rasa yg begitu dan mungkin skrg masih membelengu diri. Sejak dari peristiwa tu ana muhasabah diri.Iyalah, rasa tu sudah sebati dalam diri ni. Perlu usaha secara berperingat utk ana kikis ia sikit demi sikit.Nasihat seorg akhwat, langkah pertama adalah dengan husnu zhan dan jg hubungan baik Allah..Hablun minallah wa hablun minannas. Bila kita menjaga hub baik dengan Allah, maka dengan manusia pasti dilancarkan. insyaAllah, akan ana usahakan. Ana juga banyak merujuk bahan bacaan berkaiatan dengan hal ini. Ana akui pasti ramai org di luar sana juga mempunyai @ pernah mempunyai masalah yg sama. Masukan kalian amat ana harapkan.

Wassalam

p/s: ana akan attachkan topik mengenai inferiority complex utk edisi seterusnya.