Tips Usrah Online

Usrah boleh dilaksanakan dengan pelbagai cara. Kalau katakan anda tidak ada ramai pelajar di kampus masing-masing, usrah online boleh dilaksanakan. Namun perlu ada penambahbaikan untuk memastikan kesannya maksimum. Berikut dinyatakan beberapa tips yang boleh digarap bagi menjadikan usrah online ata offline lebih bermakna.
Jadi apakah tips yang akan digunakan kalau anda melaksanakan usrah online (kalau offline juga, tips ini akan menambah nilai apa yang sedia ada)? Berikut ada beberapa tips:
  1. Siapkan handout sebelum usrah bermula. Mengapa? Kalau ada YM atau Skype yang menggangu, si anak usrah mampu lagi memberi perhatian. Kerana ada bahan yang sudah sedia.
  2. Siapkan soalan untuk dijawab oleh si mutarabbi (anak usrah). Soalan itu boleh diletakkan dalamhandout atau ditanyakan semasa perjalanan usrah.Untuk mengelakkan si anak usrah rasa bersalah, berikan soalan awal-awal atau berikan soalan yang mudah dahulu.
  3. Siapkan program atau assisgment selepas usrah. Ini akan meningkatkan pemahaman.
  4. Dalam usrah, bukan sahaja nilai intelek yang ditekankan. Kongsikan assignment berbentuk fizikal, emosi dan spirituil. Cthnya: berikan assisgnment birrul-walidain dengan menghubungi ayah emak atau sanak saudara.
  5. Setiap ayat Quran yang menjadi dalil dibaca oleh anak usrah, untuk memastikan si anak usrah memberi perhatian pada bahan yang disampaikan.
5 tips di atas amat berkesan untuk menjadikan usrah online berjaya. Dari semasa ke semasa, usrah realperlu dilaksanakan untuk merapatkan ukhuwah yang ada dalam usrah.
Bagaimana pula tindakan si anak usrah untuk memaksimumkan usrah online?
  1. Jika ada assignment, sila siapkan dahulu. Paling tidak, diperhati imbas lalu sebelum usrah.
  2. Jika ada hafazan, sila hafaz sebelum usrah bermula.
  3. Jika ada web usrah, sila beri komen atau kongsikan soalan. Ia akan memberi peluang si naqib bersedia awal.
  4. Jika ada bahan yang ingin dikongsikan, sila email atau nyatakan pada naqib samada sebelum, semasa atau selepas usrah terutama berkaitan tajuk yang akan disampaikan.
  5. Amal,amal, amal. Ini adalah asas penting untuk memastikan usrah ini berjaya. Betapa rmai yang sedar dan ada ilmu tetapi tidak beramal dengan apa yang ada.

Comments

Popular posts from this blog

Ma Makna Al-Quran pada kalian?

Mujahidah sebenar..

Erti Hidup Bertuhan (siri 2)