Saturday, June 26, 2010

Ayat-ayat CintaNya

Salam'alaik,
Alhamdulillah, pagi ni terasa kenikmatan dalam sujud kepadanya.Alunan ayat-ayat cintaNya beralunan di udara sambil mengiringi tadabur ana pada ayat2 cintaNya itu. Entah kenapa hati ini sangat tertarik pada maksud ayat2Nya di dalam surah Fussilat ayat 30-36.

Sebelum ana meluahkan rasa hati ana pada ayat2 ini, ingin ana kongsikan bersama kalian apa yang ana dapat dari program Built Your Legacy (BYL 7) bersama Tuan Fazrul Ismail dari Total Success Resources. Syukur kerana berpeluang menyertai program training seperti ini kerana ia bukan sahaja membina diri malah mendekatkan lagi diri kita kepada Yang Khalik dalam masa yang sama membantu kita membina legacy (warisan).

Banyak sebenarnya yang ana nak kongsikan bersama kalian apa yang bestnya dalam program ni. Ia menyentuh mengenai P.I.E.S dan C.A.S.I.C.. Apa tu? Sabar2...ana explain roughly satu persatu ya.

P- Physical
I - Intelectual
E- Emotional
S- Spiritual

Mungkin kita biasa dengar program ESQ. Tetapi program seperti ini banyak menekankan elemen E dan S sahaja. Apa yang menarik, program bersama Tuan Fazrul ini menekankan keempat-empat elemen iaitu PIES melalui al-Fatihah. Oklah untuk lebih clear ana bagi contoh bagi setiap elemen ni dengan mengaitkannya dengan al-Fatihah.

P- Physical
Secara fizikalnya kita semua sudah biasa membaca al-fatihah. Even adik2 atau anak2 buah kita juga turut pandai dan sudah menghafaz pun 'umul kitab tu. Tidak di ragui lagi...tetapi adakah semua memahami maksudnya?

I-Intelectual
Mungkin semua orang pandai membaca al-fatihah. Ramai juga yang faham akan maksudnya mungkin kerana dia faham bahasa arab atau dia baca dari terjemahan al-Quran itu sendiri..tetapi ada apa2 perasaan tak setelah itu?

E-emotional 
Mungkin peringkat ini setengah orang bila membaca ayat2 di dalam surah pertama al-quran ini mempunyai pelbagai perasaan bila di baca satu persatu ayat berserta maksudnya. Mungkin ada merasakan tenang dengan nikmatnya malah takut dengan azabNya..tetapi adakah cukup sekadar perasaan itu?

S- Spiritual
Pada peringkat ini mungkin bukan mudah untuk semua orang mencapai sehingga peringkat S. kenapa ya? kerana sebelum mencapai S kita mesti mencapai E terlebih dahulu. S memerlukan E untuk mencapai tujuannya. Tapi adakah E dan S sudah cukup? Anda rasa bagaimana? Seperti yang ana tekankan seperti di atas, ia memerlukan gandingan 4 sahabat ni, PIES.

Apakah tanda seseorang tu mencapai peringkat S?

Ya, orang yang mencapai peringkat ini bukan sahaja merasa takut dan tenang malah mendatangkan satu perasaan 'zhupp' dalam hati. terasa ayat2Nya seperti satu teguran buat dirinya. Hatinya rasa terbuai dengan ayat2 cintaNya, rasa dakapan kasih cintaNya, dan apa sahaja perasaannya sukar untuk diungkapkan..ceewah. Asif, untuk peringkat ini ana xtau nak describe macamn..speechless tapi itulah ia..

Maka  hasil dari emosi ini maka terlahirlah amalan. Seseorang itu dengan sendirinya rasa nak berkongsi apa yang dialami dan difahaminya bersama orang lain. Tujuan akhir hidupnya adalah untuk bertemu Kekasih hatinya yang satu...Allah azza wajalla.
So, bila kalian sudah jelas tentang PIES ana nak sentuh sikit tentang CASIC. 

C- Connect
A- Acknowledge
S- Serve
I - Inquire
C- Choice
Ana nak sentuh satu je tentang connect. Bila seseorang sudah memahami al-fatihah melalui PIES maka mudah untuk kita merasakan connection pada Allah. Nak tahu lebih lanjut tentang CASIC? tunggu artikel seterusnya nanti..doakan.

So, boleh ana sambung semula apa yang ana nak sampaikan di awal penbuka bicara tadi? ana nak kongsikan ayat2 cintaNya. Mungkin sebelum ini ana tanpa sedar sudah mengaplikasikan PIES tu dalam diri dan ana nak kongsikan bersama kalian juga...

Satu pujukan dari Dia di kala tadabur ayat ini..

'Sesungguhnya orang2 yang berkata, Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat2 akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati; dan bergembiralah kamu dengan memperoleh syurga yang telah dijanjikan kepadanya". (41: 30)

Erm, kesedihan yang melanda atau rasa resah atau juga rasa diri seakan tidak mampu diuji kini terasa betul2 dipujuk olehnya.Kalau kalian sedar ini antara contoh ayat Spiritual

'Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah kejahatan itu dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia'. (41:34)

Mungkin kalian pernah rasa tertipu atau sukar memaafkan kesalahan teman atas apa yang berlaku. So ayat ni membantu ana blajar untuk terus husnuzhan dan cuba buangkan rasa marah dalam diri. (contoh ayat Intelectual )

'Dan sifat2 yang baik itu tidak akan dianugerahan kecuali kepada orang2 yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang2 yang mempunyai keberuntungan yang besar (41: 35)

Apa lagi yang kita harapkan bila dengar ayat ni? Pasti kita akan bersabar. Even xsabar pun akan cuba untuk bersabar...(contoh ayat Emotional)

'Dan jika setan mengganggumu dengan suatu godaan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sungguh, Dialah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui'. (41:36)

Satu lagi ujian yang pastinya bukan untuk melemahkan kita tapi menambahkan kedekatan kita padaNya. Kenapa perlu marah2 pada setan atas kesalahan yg kita lakukan? Setan sudahpun berjanji pada Dia untuk terus menggoda kita. Itu perlu kita akui. Tapi kita juga ada berjanji pada Dia seperti ayat 41:30 di atas td.So, sekuat mana godaan setan pada kita, sederas itulah kita berlari padaNya.(contoh ayat Physical)

Alhamdulillah, terasa tenang dan lega dapat luahkan apa yang terbuku di hati ni. Mungkin sukar untuk kalian pahami konsep PIES ni pada awalnya. Tapi cubalah baca penerangan ana berulang kali atau untuk lebih kepastian ana nak jemput antunna singgah ke website ni.

www.masterpies.com

selamat membaca!

1 comment:

  1. assalamualaikum,
    perkongsian yg baik, boleh x bg tau saya cam ner nk jd baik. saye dah mkn lalai n x terarah dari sudut amal ibadah saya sndr, mgkn perkongsian akn dtg awak bole bg nsht untuk saye yg nk berubah ni. em, nk bg tau sket, rasa 'zhupp'tu bg saye awak nk kate 'zuq'tp awak salah dgr kot..nnti cari eh maksudnye. mgkn saye slh fhm mksud aytnye, tp tu yg saye rs betul. time kaseh.

    ReplyDelete